Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm

Denna sida innehåller fakta om hur du på bästa sätt tar hand om din cykel för att du skall kunna färdas så säkert som möjligt på den.
Ta för vana att se över din cykel regelbundet. Då klarar du dig från många otrevliga överraskningar.

Kontrollera alltid din cykel innan färd​.

Använd dig av följande lista för att gå igenom hela din cykel innan färd. Listan är utformad för att hjälpa dig med inspektionen. Om du påträffar något problem under kontrollen som kan påverka cykelns säkerhet bör du omedelbart vända dig till en professionell cykelverkstad.

  • Kontrollera ram och gaffel - Kolla alltid att båda komponenter ser bra ut. Rost, sprickor, oljud, skevhet och annat kan innebära att cykeln inte är säker att använda.
  • Kontrollera hjulens lufttryck - Däckens lufttryck står alltid på sidan av däcken. Försök att alltid hålla det rekommenderade trycket i dina däck. Ett hårdare lufttryck är att föredra på hårdare underlag som t.ex asfalt. Cyklar man offroad vill man oftast ha ett något lägre lufttryck i däcken.
  • Kontrollera styret - Kolla alltid att styret är i rätt position jämfört med framhjulet. Kontrollera också att det inte glappar någonstans och att din ringklocka fungerar. Se till att ändarna på styret är försedda med ett handtag eller annat lock på var sida som täcker öppningen i röret. Om handtag finns skall dessa sitta fast ordentligt så att de inte riskerar att glida ur position under färd. Kontrollera också att styret och styrstången inte har någon rost, sprickor eller skeva delar. 
  • Kontrollera stötdämpningen - Om din cykel är utrustad med stötdämpare på fram- eller/och bakhjulet skall inställningen på dessa kontrolleras. Stötdämpningen påverkar cykelns beteende och det är mycket viktigt att den är korrekt inställd. 
  • Kontrollera att båda hjulen sitter fast ordentligt och inte vobblar - För att försäkra dig om en säker cykeltur måste hjulen sitta monterade ordentligt i ram och gaffel. Muttrarna i mitten av navet skall gradvis skruvas åt lika mycket på var sida. När detta är gjort kan monteringen kontrolleras genom att man lyfter cykeln från marken och sätter hjulet i rullning. Man skall då inte kunna se att hjulet på något vis sitter löst eller åker från sida till sida.
  • Kontrollera däckens skick - Snurra på båda däcken och kontrollera att både fälg och däck är i linje med ramen. Om däcket inte roterar fritt skall cykeln tas till en professionell cykelverkstad. Däcken skall bytas om de ser slitna eller spruckna ut. Om det efter en tid uppstår lösa ekrar så måste dessa dras åt med en ekernyckel. Det är viktigt att alla ekrar känns lika styva och om du är osäker på hur detta skall göras lämnar du fördelaktigt in cykeln till en professionell cykelverkstad. Ett dåligt justerat hjul känns inte bara konstigt att cykla på men rullar också mycket långsammare och med mindre kraft. Ibland går en eker av och då måste cykeln genast till en cykelverkstad för att få en ny eker monterad. När en eker går av försvagas hjulet och efter en kort tid kommer flera ekrar att gå av och småningom kommer hjulet att bli vint om det inte åtgärdas.
  • Kontrollera sadeln och dess position - Sadelns position måste korrigeras så att den passar cyklisten. Sadelstolpen och sadeln skall också kontrolleras så att dem är i gott skick och så att dem sitter ordentligt.
  • Kontrollera bromsarna - Försäkra dig om att både hand- och fotbroms fungerar ordentligt. Kolla så att bromsklossar inte är nedslitna. Om bromsarna inte klarar dina test skall du omedelbart åtgärda detta själv eller ta cykeln till en professionell cykelverkstad. Cykeln skall ej användas utom fungerande bromsar.
  • Kontrollera kedjan - Kolla så att kedjan är lagom spänd. Om ett kedjeskydd finns bör detta också kontrolleras så att det inte är trasigt och har några vassa kanter.
  • Kontrollera reflexer och lysen - Kolla så att lysen och reflexer sitter på rätt ställen och att de fungerar. Dessa måste rengöras innan färd för att fungera korrekt. 

Tänk på att en cykel är uppbyggd av många skruvar, muttrar och andra delar och vid användning kommer dessa småningom att skakas loss. Dra åt dessa komponenter med jämna mellanrum men var försiktig med att inte dra för hårt, då kan det vara svårt att lossa dem utan att förstöra dem om du någon gång behöver reparera en del.

Glöm inte att kontrollera er cykelhjälm!

Hjälmen hindrar inga olyckor men den minimerar skadorna om olyckan är framme. Det är oftast huvudet som får den värsta smällen när någon kör omkull med en cykel. I dessa fall kan hjärnan få skador som finns kvar hela livet, därför är hjälmen en mycket viktigt livförsäkring för både barn och vuxna när de cyklar. Alla upp till 15 år är skyldiga att enligt lag bära cykelhjälm när de färdas på en cykel. Detta gäller även barn som blir skjutsade på en cykel. Tänk på att du som vuxen är en bra förebild för både ditt och andras barn om du bär hjälm. Det är svårt som vuxen att förklara för barn varför ditt huvud skulle vara mindre ömtåligt än deras. 
Kontrollera alltid att er hjälm är CE-märk, då är det en säker hjälm testad enligt EU:s standarder. 
Om hjälmen utsatts för ett hårt slag eller en krasch ska den bytas ut mot en ny. Tänk också på att hjälmen är en färskvara som bör bytas ut med jämna mellanrum, även om den inte har varit utsatt för någon krasch eller några slag. Rekommendationerna är att köpa en ny hjälm vart 5-10:e år. Detta beror på att plasten som cykelhjälmarna tillverkas av inte har en oändlig livslängd. Livslängden på din hjälm beror mycket på hur den förvaras och används. Sol är bland annat en av de saker som sliter hårt på plast. Det kan vara svårt att avgöra skicket genom att enbart kolla på din hjälm, vänta därmed aldrig längre än 10 år innan du skaffar en ny hjälm.
Glöm inte att också kontrollera funktionen på spännen och remmar med jämna mellanrum.

Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm

Hur ska cykelhjälmen sitta?

Cykelhjälmen ska sitta rakt på huvudet och där sitta stadigt. Den ska inte glida runt eller glappa någonstans. Den skyddar inte om den sitter bakåt- eller framåtlutad, speciellt inte om den glider bakåt, då 70% av alla inslag vid cykelolyckor träffar pannan och tinningen. Många hjälmars passform går att finjustera med ett spänne i nacken, vilket är viktigt att kontrollera innan varje användning, så att den är rätt inställd. Om hjälmen inte har något vred i nacken som gör att man kan anpassa passformen till det optimala bör man klistra i extra skumgummikuddar på insidan av hjälmen om den känns något stor. När hjälmen sitter på ska remmarna vara så hårt åtdragna att man kan sätta in två fingrar mellan hakan och hakremmen. Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa. Remmarna skall skapa ett Y straxt under örat på var sida av huvudet.
Hjälmen som används måste inte vara en "cykelhjälm", det är även godkänt att använda t.ex en ridhjälm eller skidhjälm, men en cykelhjälm som är utformad för just cykling är givetvis det bästa alternativet. Barn som är under sju år bör ha en småbarnshjälm med grönt spänne, vilket innebär att spännet löser ut sig själv vid en viss belastning om barnet fastnar i något, för att minimera kvävningsrisken. 

Rengör och smörj din cykel.

Rengör och smörj din cykel regelbundet för att den ska gå så bra som möjligt och hålla så länge som möjligt. Genom att smörja och rengöra din cykel med jämna mellanrum så slipper du rost och onödigt slitage och en gnisslande cykel. Du kommer aldrig att ångra att du tar hand om din cykel. Den kommer att fungera både bättre, effektivare och längre. Inget sliter så mycket som gammal, ingrodd smuts och även de bästa och mest påkostade cyklar eller cykeldelar fungerar sämre om de inte är rena och väl omhändertagna. Var dock försiktig med att använda för mycket olja och fett, då detta drar till sig smuts. När du smörjt din cykel är det därför bra att torka av överflödet när det har fått sätta sig ordentligt. De två komponenterna som normalt används vid smörjning är fett och olja. Fett används oftast i kullager och för större skruvar och delar medans olja i flera former används på de flesta delar av cykeln, bl.a kedjan, vajrar, reglage m.m. Det finns speciella cykeloljor som inte drar åt sig smuts på samma sätt och som sitter kvar i de flesta väderlag, vilket är att föredra vid smörjning av din cykel. Dessa finns ofta i praktiska små sprayburkar eller förpackningar som är lätta att applicera en mindre mängd olja med. 
Särskilt viktigt är det att smörja och rengöra kedjan. Även vevlagret som sitter mellan pedalerna utsätts för stora belastningar, och om det inte är för mycket jobb för dig bör du därmed överväga att byta fett i lagret två gånger på år. 
Tänk på att oljan ska in mellan kedjans plattor och nitar. Olja på kedjans yttre ytor är inte till någon nytta, där drar de bara till sig smuts till kedjan. Helst ska man olja kedjan länk för länk med en droppe på varje länk som placeras i skarven mellan plattorna. När man sedan har smort alla länkar skall man torka av all utanpåliggande och överflödig olja med en trasa. 

Ställa undan cykeln under vintern.

Om du ställer undan cykeln inför vinterhalvåret så bör du rengöra och smörja alla rörliga delar, se till att vajrar och kedjor inte är belastade, lossa bromsvajrar, lätta på fjädrar, tömma däcken på lite luft för att spara på spänsten och sedan hänga upp cykeln på krokar. 
När cykeln sedan plockas fram igen bör den rengöras och alla rörliga delar smörjas återigen. Kedjor, vajrar och fjädrar ska spännas och däcken pumpas. 

Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm

Rengör cykeln efter turer på torra vägar.

Om din cykel endast är lätt dammig efter turer på torra och fina vägar räcker det gott och väl med att torka av den med en trasa. Även våtservetter eller baby wipes är mycket effektiva och fungerar utmärkt mot smuts som inte har satt sig så hårt då du söker ett snabbt resultat. Har du då dessutom fått olja eller fett på händerna så är våtservetterna också ofta mycket effektiva att tvätta händerna med.

Rengör din cykel från sand och lera.

Om din cykel har blivit smutsig av sand eller lera då du färdats på t.ex blöta underlag skall du inte torka av smutsen med en trasa. Smutsen kan innehålla sådant som repar lacken när du torkar bort den. Skölj istället bort så mycket som möjligt med vatten. En vattenslang med ett normalt tryck fungerar bäst, en högtryckstvätt kan skada cykeln. Men även en hink med vatten och en svamp fungerar nästa lika bra. Använd då svampen genom att skölja och vrida ur den över varje enskild del på cykeln för att skölja bort smutsen. Tänk på att smörja rörliga delar efter tvätten och att framförallt kedjan behöver lite färsk olja.
Det är alltid lättare att ta bort smutsen direkt än att vänta tills det torkat in. 

Varför du inte bör tvätta din cykel med högtryckstvätt.

Högtryckstvätt är ett snabbt och smidigt sätt att rengöra något men om du tvättar i högt tryck så måste detta göras med förstånd. Risken är nämligen stor att din cykel tar stryk. Ofta fastnar smutsen som är svår att göra sig av med på ställen som är svåra att komma åt, t.ex på växlar, bromsar osv. Risken att rengöra detta med högtryck blir då istället att du pressar in smutsen där du inte vill ha den, istället för att du gör dig av med den. Även om kullager och andra delar är av god kvalitet och är bra tätade så klarar de sällan ett högt tryck direkt mot tätningarna. Lack och dekaler kan dessutom få defekter av det höga trycket och i vissa fall flagna av eller lossna helt. 

Det här ska du tvätta din cykel med:
Cykeltvättmedel, biltvättmedel, handtvättmedel eller diskmedel. Välja gärna något miljövänligt alternativ. Ett både ekonomisk och miljövänligt alternativ är att stanna till vid gör-det-själv-hallen för biltvättar och lägga i en tjuga. Där får man då tillgång till vatten, tvättmedel, vax osv och hinner att rengöra en hel del!

Tvätta din cykel som ett proffs.

Cykelproffsen hänger upp sin cykel, sköljer av den med en vattenslang och svabbar den med en svamp med tvättmedel. De använder en tjock pensel för att stryka på avfettning på kedja och andra delar. De tar av hjulen och kedjan och hänger upp kedjan på en kedjerulle för att lättare komma åt hela drivlinan med sin pensel och även bromsarna vid behov. De sköljer sedan bort avfettningen noggrant. De tvättar av cykeln, rikligt med vatten och tvättmedel för att all smuts skall sköljas bort. Där tvättsvampen inte kommer åt tar de hjälp av en diskborste eller flaskborste. Därefter sköljer de hela cykeln med vatten. De som har tillgång till tryckluft torkar alla delar torra med denna, annars får cykeln torka av sig själv innan man smörjer kedjan och andra delar.

Förvara din cykel torrt.

Att ta hand om en cykel är egentligen inte så svårt. En cykel kräver inte mycket underhåll. Det bästa och lättaste tipset vi kan ge dig för att förlänga livslängden på din cykel är att förvara din torrt, så att den slipper stå ute i ur och skur. 

Känns din cykel trög?

För att cykeln skall rulla lätt och för att slippa punkteringar är det viktigt att hålla däcken ordentligt pumpade. Med välpumpade däck rullar cykeln mycket lättare. Därnäst är det också bra att vårda om kedjan. Denna skall vara välsmord. Om den inte är det så ger den ett stort motstånd och cykeln blir tungtrampad. Upplever du därmed att din cykel har blivit trög kan det mycket väl lösas med att pumpa däcken och smörja kedjan.
Om det fortfarande känns trögt kan de vara dags att byta ut kedjan mot en ny. 
Beroende på hur mycket du cyklar och hur du förvarar din cykel så behöver kedjan bytas ut allt eftersom. En roströd kedja har troligtvis gjort sitt och bör bytas. Vid ett byte av kedjan är det ofta också lämpligt att byta bakre kedjedrevet.
Du kan testa om kedjan behöver bytas genom att dra en kedjelänk framåt (i position kl 3) på det största, främre kedjehjulet. Om det då uppstår en glipa på mer än några millimeter behöver kedjan bytas.

Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm

Laga punktering på din cykel.

Ibland får man tyvärr punktering och det enklaste sättet att laga detta är genom att alltid ha med sig en burk med lagningsmedel i sprayform. Du blåser då in reparationsvätskan i däcket samtidigt som detta pumpas upp. Denna metod fungerar dock bara på mindre hål och skulle detta inte hjälpa så får man reparera slangen med någon annan metod, alternativt ersätta den med en ny. Det är därför inte fel att att ha ett litet reparationskit med laglappar och en pump med sig på färden. 
När punkteringen skall lagas får man börja med att lossa hjulet som har fått punktering. Om du inte har snabbkoppling på din cykel så krävs det verktyg för att lossa muttrarna och ta loss hjulet. Börja med att inspektera hjulet så att det inte sitter någon spik, glasbit eller annat kvar i hjulet som kan ha orsakat punkteringen. Därefter lossar du däcket och tar ut slangen. Ibland ser man direkt vart hålet sitter och ibland är det svårt att hitta. Pumpa slangen och känn med handen om du kan känna vart luften sipprar ut. Är det svårt att känna med handen kan man istället föra överläppen längst med slangen, då den är betydligt mer känslig och lättare kan upptäcka den pysande luften. Om det fortfarande är svårt att lokalisera hålet så kan du doppa den pumpade slangen i en vattenfylld hink eller i handfatet och på så vis se vart bubblorna läcker ut. 
När du har hittat hålet så ska du försiktigt slipa slangen kring hålet. Leta fram en laglapp som har en lämplig storlek för hålet. Lägg vulklösning på både lappen och det slipade området runt hålet och vänta sedan några minuter innan du fäster laglappen på slangen. Pumpa sedan slagen och kontrollera gärna att hålet är helt förslutet genom att sänka ner slangen i vatten igen. 
Om slangen nu är hel så skall slangen åter sättas på plats igen. Du får inte använda några verktyg för att kränga på slang eller däck på fälgen, detta kan skada slangen och skapa en ny punktering. Pumpa slangen lite grann, så att den bara precis blir rund. För sedan in ventilen på rätt plats i fälgen och lägg sedan in slangen under däcket. Börja sedan att med båda händerna ta om däcket mittemot ventilen och tryck ihop så att båda sidor glider ner i bottnen på fälgen. Fortsätt med samma teknik och jobba dig upp mot ventilen på båda sidor. Till slut kommer däcket på plats. Kontrollera så att slangen inte är i kläm någonstans och pumpa sedan upp däcket och sätt tillbaka hjulet på cykeln.

Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm

 

 

Skötselråd - Underhåll och skötsel av din cykel och cykelhjälm
Framåt Bakåt Visa alla 0 produkter | Sida 1 av 0 |
0 produkter | Sida 1 av 0 | Framåt Bakåt